Forumul Gataii
Doriti să reactionati la acest mesaj? Creati un cont în câteva clickuri sau conectati-vă pentru a continua.

Fiii acestor locuri

In jos

Fiii acestor locuri Empty Fiii acestor locuri

Mesaj  weslei Mier Sept 03, 2008 10:05 am

Propun acest subiect, pentru a aduna mărturii despre persoane și personalități ce s-au născut, au trăit, au avut sau au legături cu Gătaia.
Dacă ai documente sau dovezi, fă-le publice!
Ai această datorie față de cei ce vor veni sau încă nu cunosc ceea ce tu ști.
weslei
weslei

Numarul mesajelor : 20
Data de inscriere : 31/01/2008

Sus In jos

Fiii acestor locuri Empty Protopopul și scriitorul Mihail Gașpar

Mesaj  weslei Mier Sept 03, 2008 10:29 am

Protopopul și scriitorul Mihail Gașpar din Gătaia
(1881-1929)*;. Pagini nescrise de spiritualitate literară bănățeană



I. Viața

Protopopul și scriitorul Mihail Gașpar a văzut lumina zilei la 12/24 ianuarie 1881 în casa parohială a bisericii românești din Gătaia într-o familie propășită în Banat din Hațeg, prin strămoșul Valentin Gașpar, deși înobilat în 1650 de monarhia habsburgică păcătuiește față de Curtea de la Viena și pentru a i se pierde urma se așează în Banat, în satul Șoșdea (jud. Caraș-Severin) devenind țăran . În anul 1848 unul dintre membrii familiei Gașpar, Alexa, e trecut prin registrele poliției cu mențiunea ,,instigator” . Bunicul Vichentie a avut un singur copil pe Gheorhghe, tatăl protopopului care a păstorit timp de patru decenii pe credincioșii ortodocși de la Gătaia (1853-1911). Străbunicul dinspre mamă, Nicolae Bolocan (1812-1877) a fost preot în Sculea, fiica acestuia, Sara s-a măritat cu Mihai Popovici, preot în Folea, cu acesta a avut două fete: Elena, mama protopopului și Melania mătușa acestuia.
Primele cursuri școlare le-a urmat la Gătaia sub îndrumarea învățătorului portretizat în prima sa schiță: Moșu Dascălu. Apoi a urmat cursurile liceului de stat din Timișoara unde în anul școlar 1896/1897 la un concurs literar organizat de Ministerul Instrucțiunii, a reușit să obțină premiul I. Din 1898 pentru doi ani a fost elev al școlii șaguniene de la Beiuș. (Știm că marele mitropolit Andrei Șaguna a reușit să înființeze două școli românești, un gimnaziu superior la Brașov și unul inferior la Beiuș). De la școala de aici avem păstrat din clasa a VII-a, un ,,Testimoniu scolastec” în fapt o matricolă a mediilor obținute de elevul Mihail Gașpar: ,,religiune-bun, limba română-eminent, limba maghiară-bun, [...] limba latină-bun, limba greacă-bun, istoria-eminent, [...] geometria desemnativă-bun, propendeutica filosofică-bun...” Între anii 1900-1903 a urmat cursurile Institutului Teologic de la Caransebeș, dirigintele promoției fiind ilustrul profesor Iuliu Iosif Olariu. În timpul studiilor teologice a fost un membru activ al Societății de lectură ,,Ioan Popasu” al Institutului în cadrul căreia citește schița Moșu Dascălu. Din presa vremii îl vedem preocupat și de problemele teologice ale vremii sale, astfel a prezentat colegilor dizertația: Influența creștinismului asupra referințelor sociale .
După absolvirea Institutului s-a căsătorit cu Livia Blajovan, cu care a avut doi copii: Titus (1904), militar de carieră și Ionel (1906), avocat în Bocșa Montană. Între 1903 și 1911 a audiat și câteva cursuri la Facultatea de Drept a Universității din Budapesta, studii neterminate din pricina situației materiale precare avută în tinerețe.
În anul 1903 este numit diacon al bisericii ortodoxe ,,Adormirea Maicii Domnului” din Lugoj. În scurt timp a devenit în capitala românismului bănățean, colaborator al ziarului ,,Drapelul”, gazetă fondată de Valeriu Braniște, membru în comitetul de redacție și apoi pentru un an 1919-1920, director al ziarului. Tot aici a fost și secretar al ,,Reuniunii de cânt și fond teatral”, fiind un animator al vieții dramatice lugojene. În timpul existenței sale lugojene a avut legături epistolare și nu numai, cu Nicolae Iorga, legături care au debutat în 1904 prin participarea lui M. Gașpar la serbările de la București, prilejuite de comemorarea a patru veacuri de la moartea domnitorului Ștefan cel Mare. Un alt moment deosebit l-a reprezentat urmarea cursurilor de vară de la Vălenii de Munte, fiind după mărturia diaconului ,,cele mai frumoase clipe ale vieții mele” . O altă direcție în care a strălucit tânărul diacon a fost retorica și nu numai cea religioască, ci și cea culturală, astfel sub auspicile ASTREI a conferențiat despre poetul Bucovinei, G. Rotică-Rotariu, apoi a urmat piesa Apus de Soare care atunci debuta la Teatrul Național din București . Pentru activitatea românească militantă atât în paginile ziarului ,,Drapelul”, cât și prin viu grai a cunoscut spațiul temnițelor Imperiului timp de 10 luni în cursul anului 1905.
În 19 martie 1911, în Sâmbăta lui Lazăr, sinodul protopopesc al Bocșei Montane l-a ales cu toate voturile (81), protoprezbiter tractual. Episcopul Miron Cristea de ziua Sfântului Gheorghe cu prilejul sfințirii bisericii ortodoxe române de la Uzdin îl hirotonește preot, iar în 26 iunie este hirotesit protopop al Bocșei Montane. Aici, a pus bazele gazetei ,,Drum Nou”, care a apărut la Bocșa Montană sub egida Bisericii Ortodoxe Române din localitate între 1926 și 1929, după moartea protopopului gazeta a apărut la Oravița între 1930-1933, cu mențiunea ,,Fondator Mihail Gașpar”, Bocșa Montană și Craiova . La Bocșa Montană a fost președinte al reuniunii de cântări din localitate, care îi poartă numele din timpul vieții. A luat parte activă la conducerea Episcopiei Caransebeșului fiind înte 1912 și 1920, deputat sinodal, apoi participant la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia ca delegat-corespondent al ziarului ,,Drapelul”, apoi deputat în primul parlament al României Mari. La numai 48 de ani pe 27 noiembrie 1929 din pricina unui diabet zaharat s-a stins din viață într-un sanatoriu din Timișoara, fiind înhumat la Bocșa în cimitirul parohial.
După moarte, din 1936 Căminul Cultural din localitatea Monion îi poartă numele recompensând ,,faptele românești ale acestuia” . În 1943 la 27 iunie la Bocșa Montană a avut loc ceremonia dezvelirii bustului scriitorului, realizat de sculptorul timișorean Romul Ladea. De-a lungul vremii au fost publicate cronici, medalioane, articole dar și studii începând cu Lucian Costin, Melentie Șora, Cornel Corneanu, Ion Dimitrie Suciu, George C. Bogdan, Traian Liviu Birăescu, Virgil Vintilescu, Mircea Păcurariu și Valentin Bugariu care a închinat dizertația doctorală memoriei protopopului, cu titlul: Contribuții la studiul operei protopopului Mihail Gașpar, 293 p.
-------------------------------------
*Comunicare propusă în cadrul Seminarului cultural de la Vladimirovăț, Serbia, 21-22.08.2008.
weslei
weslei

Numarul mesajelor : 20
Data de inscriere : 31/01/2008

Sus In jos

Fiii acestor locuri Empty Protopopul și scriitorul Mihail Gașpar

Mesaj  weslei Mier Sept 03, 2008 10:31 am

II. Opera. Pricipalele scrieri

Mihail Gașpar a rămas în istoria literaturii bănățene drept cel mai reprezentativ prozator bănățean (Lucian Costin, Traian Topliceanu). Protopopul Bocșei Montane și-a început activitatea literară în cadrul Societății de lectură ,,Ioan Popasu” a studenților teologi de la Institutul Teologic din Caransebeș; un impact asupra formării lui literare l-au avut profesorul de limbra română a Institutului, Enea Hodoș și folcloristul Avram Corcea.
Scriitorul bănățean a rămas în conștiința contemporanilor și a urmașilor drept un scriitor complex, abordând atât proza, cât și poezia, dramaturgia, traducerea din limbi de circulație europeană, dar și genul jurnalistic și științific. (O prezentare a Japoniei, deschizător de drumuri în istoria culturii și civilizației românești! și o monografie a Bocșei Montane).
În lucrările literare, Mihail Gașpar subordonează literatura unui ideal politic-național. Cu mijloace aparent identice, se urmăreau de fapt țeluri distincte: pe de o parte estomparea unor contradicții sociale, pe de alta revitalizarea conștiinței naționale. Receptiv, din rațiuni mai mult politice decât estetice, la influența sămănătoristă, Mihail Gașpar a izbutit să păstreze față de acest curent distanța necesară pentru a rămâne el însuși .
Activitatea literară a scriitorului poate fi împărțită în trei perioade:
1. A începuturilor, între 1902-1905, când elaborează și citește în cenaclul literar al Institutului Teologic, schița Moșu Dascălu, apărută ulterior în volum, Stâlpii lui Alexandru Basarab, care a apărut în ziarul ,,Drapelul”, 1902, nr. 49-50; 52-53, schița Pace care a apărut în același ziar lugojan, 1905, nr. 78-82.
2. A doua etapă, 1905-1912, este cea mai fecundă, acum au văzut lumina tiparului cele mai importante scrieri literare: romanele Din vremuri de mărire (1909), Altare dărâmate (1909-1910), Fata lui Oană Pântece (1910), nuvelele La Podul Înalt (1905), Moartea hotnogului (1907), Același cântec (1908), Blăstăm de mamă (1909), A fost odată... (1911), unele au apărut în volumul În vraja trecutului (1908), Ziuarul lui Radu Roman (1910), La birtul Săndulesii (1910), Unde ești copilărie (Povești și chipuri din satul meu), Suflet de fată, Copiii nimănui (1912) în paginile ,,Drapelului” din Lugoj.
3. Ultima perioadă este cuprinsă între 1912-1929, perioadă a revizuirilor: continuarea romanului Din vremuri de mărire (1913-1914), volumul de schițe D’ale vieții dar și creații originale: nuvela Domnișoara Marta (1916), două fragmente dintr-un proiectat roman: Șerlok (sik!) Holmes între români (1918), Casa cu obloane verzi (1926), apoi De la noi de pe Bârzavă (1923), Caietul lui Radu Roman (1923-1924), o serie de legende bănățene: Legenda Șumigului (1924), Gaiul Borosoanei (1925), Golgotha a lui Ali Hassan-Cânele (1926) și nuvela Românii din Potlogi (1928).

III. Satul bănățean în opera literară

Volumul În vraja trecutului (1908) cuprinde mai multe însemnări cu privire la satul natal al autorului. În prima schiță omonimă, Gașpar portretiza satul și oamenii lui: ,,Unde sunteți voi senine zile de copilărie? Unde sunteți voi nădejdi tainice hrănite cu atâta căldură? [...] Fericiți ani de copilărie! Mărgăritare scumpe voi, a sufletelor obosite de ce treceți atât de repede? De ce nu rămâneți pe vecie aproape de suflet, mângâindu’i sinamăgirea fericită a căldurei în toate, îmbrăcând și cele mai urâte lucruri în veșmântul auriu al idealului. După ani de zile mi’au rămas intacte primele impresii, câmpiile netede ale frumosului colț de țară, a iubitului meu Banat, cu satul nașterii mele ascuns în dosul unei pădurice de băgrini, cu casele șiruite bine, cu coperișele cu mușchiu verde, scăldate în năpraznica căldură a verii. Pe undeva pe de laturi, se scurg încet la vale valurile leneșe, galbine ale Bârzavei, aducând nisipul galbin tocmai din <<codru>> de la Bocșa. Prin urechi, pare că aud și acum sunând accentul moale al graiului nostru bănățănesc, din gura oamenilor pururea veseli, pururea dispuși la cântece și veselii" .
Țăranul român apare caracterizat în persoana lui moș Ilie Coțoi, slujbaș al bisericii din Gătaia, care a devenit în paginiile prozei lui Gașpar o portretizare obiectivă a neamului românesc: ,,–Mă taică mă... neam ca al nostru nu mai este pe fața pământului... Nu zău... așa neam... numai bătaia lui Dumnezeu pe capul nostru... că tare am rămas înapoi,... nu ne place cartea... și pace bună" .
Apare pentru prima dată un portret sămănătorist al țăranului român în opera lui Gașpar: ,,Bisericos de la fire, nu ți’ar fi scăpat o slujbă de la biserică. În dumineci între slujbe, –[moș Ilie Coțoi]– își luă uneltele de ras, căci învățase meșteșugul de barbir în cei doisprezece ani de cătănie cât a slujit <<pră'mpăratu'>> prin Veneția și Verona, și mergea să radă pe moșu dascălu" .
În concepția țărănească, Biserica era centrul vieții cotidiene, în timpul ocupației ungurești; alături de școala confesională românească rămâneau singurele instituții românești care coagulau conștiința românilor. Satul tradițional românesc are dintru început spiritul de organizare liturgic. La mijloc, chiar dacă aceasta nu era calculat după nicio rigoare sau exactitate matematică, este așezată biserica. Fălnicia acesteia nu se înscrie într-o linie a orizontalității, ci într-o fecundă proiecție a verticalității care o salvează de banalitatea unei întâmplătoare așezări și o transcrie în paradigma geometriei cosmicizante. Dacă spunem că biserica este inima satului nu înseamnă că ne-am folosit de o simplă metaforă, ci am afirmat un adevăr cu valențe de dinamică metafizică .
În schița Moșu Dascălu este descris satul nașterii autorului bănățean, dar și portretul învățătorului confesional român din a doua jumătate a veacului al XIX-lea. Duioșia și regretul despărțirii de locurile copilăriei sunt evidente încă din debutul scrierii: ,,Dar când îmi întorc privirea sufletească spre satul meu natal, totul pare că se renaște în mine. Se învioșează inima slăbită în lupta pentru pâne, se recreează în creierul istovit de gânduri și de muncă. Încep par’că a trăi dintr’o dată o viață nouă, în care nu găsesc nici nevoi, nici dureri, ci numai bucurii. Se răsfiră și norii de pe frunte și gândurile negre se sprânjesc. [...] Îi văd parcă și acum –după atâta timp– căsuțele mici, acoperite cu stuf, pe deasupra căruia mușchiul și’a trântit covorul lui verde, cu <<târnațele>> largi, sprijinite pe stâlpi de lemn lucrați cu meșteșug, ascunse modest în umbra băgrinilor bătrâni și puternici" .
Învățătorul satului era un model de comportament cărturăresc, el împărtășind lumina cărții românești pe aceste meleaguri: ,,În școală, elevul are înaintea sa pe învățătoriu și faptele lui. [...] Copiii cu foarte puține excepțiuni, privesc în învățătoriu pe idealul a toată înțelepciunea.[...] Ce zice el –este drept; ce poruncește el– este bine; dar numai atunci când, în faptă, învățătoriul, în toate privințele, este la înălțimea chemării sale" . Dascălul este considerat ca vorbitorul și cunoscătorul cel mai avizat al limbii române. Și aceasta atât în școală, cât și în afara ei. Se înțelege că prestigiul de model n-a fost ușor de întreținut. Fără să întâmpine greutăți, Gașpar reușește să portretizeze pe învățătorul român din Gătaia, realizând un reușit portret fizic și sufletesc al acestuia: ,,Era un omuleț mic de statură, cu niște ochi suri, în coloarea oțelului, cu frunte frumoasă, înaltă și albă, cu nas vulturiu cu o bărbie puțit ieșită – atâta tot. La vorbă din cale afară scurt –dar numai afară de școală– și dârz peste măsură. Cât a fost el dascăl în satul nostru, a existat o singură voință și aceasta a fost a lui" .
Învățătorul își dezvăluie crezul de o viață: ,,–Eu am avut un singur dor în viață, să mă fac dascălul neamului meu rămas îndărăt. Să fiu și eu o călăuză neînsemnată, care să arate calea ce duce la lumină... Mulțumesc lui Dumnezeu că în parte mi’a îngăduit să fac poate mai mult decât am visat vreodată... tu vezi,... știu toți carte, mi’am ajuns ținta ce mi’am propus să o ajung și sunt îndestulit... Mi’am făcut datornița și nu aștept în schimb nici <<mulțam>>-ul nici recunoștința nimărui... Eu mă simt bogat... [...]
–Bine! –gemu bătrânul– știu că’s bătrân... și neputincios... dar nu pentru aceea mă dau în laturi... știu eu... nu învăț copiii ungurește... asta’i doare... dar aceasta să’mi fie cel mai greu păcat... Și a trecut la penzie. Și într’un an a murit. L’a omorât gândul că dânsul nu mai e bun de nimica. În cimitirul satului, aproape de poartă, i se ridică mormântul. O cruce simplă de lemn, ceva mai înaltă decât a celorlalți Români, își trântește umbra peste groapa cuprinsă în iarba deasă și verde" .
Imaginea cimitirului este prezentă în întreaga operă a scriitorului bănățean, însă cea mai izbutită imagine este cea din romanul Carnetul lui Radu Roman: ,, Cimitirul nostru e un simplu cimitir de la sate. Un șanț nivelat pe alocuri îl înconjură de formă căci opreliște nu prezintă pentru nici o vietate. Monumente nu sunt. Aici încă nu a pătruns trufia obraznică a orașului. Crucile pare că ieșite din aceeași mână, străjuesc fără poză, modeste, ca și aceia la căpătâiul cărora au fost așezate! Mormintele acoperite de iarbă se nivelează încet. Niciun cuvânt de laudă, de mărire, nicio literă scrisă cu bronz având pretenția de a trece drept aur. Nicio coloană de marmură care să țină piept vremii. Nimic. Doar rămășițe de cărbuni stânși și hârburi de lut ars dacă mai amintesc de un suflet care a venit să <<ocolească>>. [...] Pentru mine cimitirul e o carte deschisă. Cunosc toate crucile, iar aceia cari dorm sub ele, dreptcredincioși adormiți în nădejdea învierii cu fața spre Răsărit, spre eternul izvor de lumină, mi’au fost odată prieteni și cunoscuți. Au fost. Azi dorm, după neiertătoarea poruncă a firii, acel somn al veciniciei, care e partea tuturora din dreptatea eternă" . Cu toate aceste note, astăzi cimitirul a devenit o anexă a orașului. În vremea noastră trista intimitate a cimitirelor tradiționale cu morminte acoperite cu pământ movilit, potopit de verdeață și de flori, a fost izgonită de invazia cavourilor, care prelungesc urbea, cu betonul ei rece și distant, în lăcașul de veci. Cimitirul devine astfel o prelungire a străzii, acolo unde odinioară regăseai veșnicia satului .
În Pe livezi autorul face o comparație între sat și oraș: ,,Căci nu’i vorbă e bine la oraș și e frumos a trăi acolo, dar peste viața de la sat nu cred să fie alta. Aerul sănătos, pacea aceea sărbătorească, oamenii blânzi la fire și cinstiți din cale afară –unde poți găsi acestea la oraș? În vecinicul fum de fabrici, care înnegrește de la o vreme și sufletul omului, duhoarea grozavă a străzilor înguste, pe unde nici măcar a rătăci nu poate aerul– te simți ca un rob închis într’o temniță grozavă. Poate să aibă și părțile ei bune viața de la oraș, dar eu nu le-am găsit. Sufletul meu îl înveselea numai priveliștea satului meu și de aceea mă bucuram atât de mult de apropierea primăverii" . La baza acestei atitudini stă și concepția potrivit căreia satul reprezintă românismul, iar orașul pe stăpânii maghiari vremelnici ai provinciei bănățene. În afara infiltrațiiilor sămănătoriste mai trebuie luată în seamă și concepția generală potrivit căreia orașul din Transilvania și Banat reprezenta stăpânirea străină, cu nedreptățile ei, cu moravurile ei stricate și ca atare se cuvenea evitat în favoarea satului preponderent românesc, nucleu al unei vieți naționale ferite de orice corupție .
În nuvela Blăstăm de mamă se face o radiografie a vieții țăranului: ,,Plugăritul nu mai hrănește în ziua de azi ca mai demult, ș’apoi nici oamenii de acum nu se mai îndestulesc cu puținul de care aveau trebuință bătrânii. Ce să’l mai bată ploile, să’l arză soarele la munca grea a ogorului, putând să ducă o viață mai bună, mai liniștită, stând după tarabă. La pământ nu e așa. Tu trudești de ari, sameni, ș’apoi stai și aștepți cu mâna în sân și cu ochii la cer. Tu pui pământul – și cine știe de ajungi să’i iai și rodul. Îți ies peri albi până ce ajungi să zici un<< bogdaprost>> văzând vlaga unei munci grele grămădită în hambar" .
Peste sat domină liniștea caracteristică a asfințitului zilei: ,,Românii rupți de oboseala muncii la câmp s’au dat de mult odihnei și casele mici scunde cu coperișurile mari de stuf se vedeau în amurgul înaintat ca niște căciuli uriașe înșirate pe un plan întins" .
Românii din Potlogi aduce o interesantă descriere a satului: ,,...părea ca o fiară uriașă care doarme liniștită. Din hociagurile caselor se înălțau suluri de fum, în rotiri albe amestecându’se cu aburul neguros al dimineții care părea ca o pânză uriașă deasupra satului și peste întreaga vale a Bârzavei" . În ochii boierului, românul nu era altceva decât o uneală însuflețită, capabilă de a muncii fără oprire: ,,[...] l’a plăsmuit Dumnezeu să lucreze. Cine să lucreze dacă nu dânsul? [...] Țăranul era în ochii lui și peste tot în ochii nemeșilor o vită de exploatare" .
Satul lui Mihail Gașpar este satul natal, fie că poartă numirea de Gătaia ori Potlogi sau Vălișoara; apar ființe dragi: tata, mama, unchiul, mătușa, ,,vârstnicii" copilăriei ori oameni care au primit în ochii copilului Gașpar o aureolă deosebită: Moșu Dascălu, Mita Popovici, Ilie Orbu ori Ilie Coțoi. Autorul are aceeași concepție sănătoasă a atașamentului față de școala și biserica satului. Țăranul trăiește trecerea timpului vital și armonios, fiindcă a făcut din viață o punte de sărbători, și când depășește timpul e pentru a intra în eternitate .
weslei
weslei

Numarul mesajelor : 20
Data de inscriere : 31/01/2008

Sus In jos

Fiii acestor locuri Empty Protopopul și scriitorul Mihail Gașpar

Mesaj  weslei Mier Sept 03, 2008 10:34 am

IV. Câteva podoabe lingvistice locale:

Mijloacele lingvistice destinate culorii locale sunt prezente, fără abuz, atât în vorbirea personajelor, cât și în intervenția autorului, după cum dovedesc exemplele. Prezența unor elemente lexicale specifice acestei zone de apus a spațiului românesc, fără a fi stânjenitoare, motivează că eroii operelor lui Mihail Gașpar apar într-o postură firească, naturală, ceea ce dovedește o bună cunoaștere și mânuire a fenomenelor de limbă de către autorul textului literar. Operele lui Mihail Gașpar sunt scrise pe înțelesul poporului și într-o bună limbă românească . În acest sens, un prim strat de limbă ce trebuie scos în evidență este cel al lexicului regional (în anumite cazuri chiar popular, deoarece depășește granițele subdialectului bănățean). Pentru a evita ,,marginalizarea" textelor inspirate din realitățile Banatului autorul recurge uneori la sintagme explicative sau la sinonime atunci când folosește cuvinte specifice zonei în care și-a petrecut viața. Alteori asemenea ,,compliuri" sunt de prisos, întrucât contextul dezambiguizează sensul acelor cuvinte ,,regionale". Am grupat exemplele pe lucrări, spre a ușura urmărirea lor atât în spațiu, cât și în timp.

1 Regionalisme

gomilă ,,ridicătură de pământ": ,,...era în copilăria mea o gomilă. O ridicătură de pământ".(Legenda Șumigului, pag. 92).
imală ,,noroi": ,,Din pricina imălii acesteia, sau să’i zicem tină, -că’i mai pe românește- apoi câte nevoi n’au răsărit". (Unde ești copilărie? în ,,Drapelul", Lugoj 1912, nr. 131, pag. 1).
cuină ,,bucătărie": ,,...Mușchiul, care cuprindea coperișul, dădea întregului aspectul unei căciule verzi. Două odăi nepodite având între ele <<cuina>>...". (Unde ești copilărie?, în ,,Drapelul" 1912, nr. 133, pag. 1).
,,Mama se crucea în ușa de la cuină". (În Robie, pag. 174).
târnaț ,,coridor": ,,Două odăi nepodite, având între ele <<cuina>> care dădea drept în târnaț...". (Unde ești tu copilărie?, pag. 1).
șagă ,,glumă": ,,Avea pentru fiecare român câte o vorbă, mai serioasă, mai de șagă". (Blăstăm de mamă, pag. 31).
piparcă ,,ardei"; cătrăni ,,supăra": ,,Bunica –femeie iute ca piparca– se cătrănea rău". (Unde ești copilărie?, pag. 5).
maistor ,,meșter": ,,Tănase Uture -mare maistor de cărți...". (Unde ești coplilărie?, pag. 1).
paure ,,țăran", ,,plugar": ,,Tu știi că eu mi’s paure". (Pitolul tatii, pag. 56).
motcă ,,ghem": ,,atârnam motche de bumbac". (Blăstăm de mamă, pag. 7).
tolcer ,,pâlnie": ,,O mașină...slobozia dintr’un tolcer niște măzărice". (Blăstăm de mamă, pag. 8).
cătrință ,,șorț": ,,pe piept i se revărsa o cătrință". (Blăstăm de mamă, pag. 22).
beteșug ,,boală": ,,a scăpat de un beteșug lung". (Legenda Șumigului, pag. 95).
chinez ,,primar": ,,alergară toți la <<chinezul>> Dragu". (Gaiul Borosoanei, pag. 80).
crișcă ,,bucată", ,,felie": ,,crișca de pâne". (Românii din Potlogi, pag. 23).
gost ,,musafir": ,,ajunse să se știe cine e gostul". (Românii din Potlogi, pag. 24).
sălaș ,,căsuță de pază pe un teren cultivat": ,,afară din sat...coperișul negru al vreunui sălaș". (Altare dărâmate, pag. 2).
rugă ,,sărbătoarea hramului bisericii": ,,Ruga de la Vălișoara". (Altare dărâmate, pag. 1).
fișcal ,,avocat": ,,fișcalul Câmpian". (Altare dărâmate, pag. 1).
nat ,,persoană": ,,să mă ia în samă tot natul din sat". (Unde ești copilărie?, pag. 1).
salcă ,,salcie": ,,mici scăunele de salcă". (Unde ești copilărie?, pag. 1).
lulă ,,lulea", ,,pipă": ,,cumpără’ți o lulă ca lumea". (Unde ești copilărie?, pag. 1).
șpoieri ,,cuptor": ,,săriam la șpoieri și începeam să răscoles cu cleștele prin jăg". (Unde ești copilărie?, pag. 1).
jăg ,,jar", ,,jăratec", și ,,murdărie", ,,slin": ,,începeam să răscolesc cu cleștele prin jăg". (Unde ești copilărie?, pag. 1).
țug ,,tren": ,,..așteptau țugul de la Cimișoara". (Altare dărâmate, în ,,Drapelul" 1909, nr. 132, pag. 1-2).
trântă ,,luptă": ,,...am să’l întreb cum i’a ticnit trânta". (Altare dărâmate, în ,,Drapelul" 1909, nr. 135, pag. 1-2).
grumaz ,,gât": ,,Moldova avea în grumaji pe un pribeag". (Fata vornicului Oană, pag. 25).
fală ,,mândrie", ,,fudulie" : ,,bătea din coadă a fală". (Fata vornicului Oană, pag. 25).
aret ,,zonă": ,,...bărbații din aretul acela." (De la noi de pe Bârzavă, pag. 165).
vălău ,,iesle": ,,Par’că s’a deschis un vălău nou". (De la noi de pe Bârzavă, pag. 166).
șopron ,,magazie": ,,Un șopron vechi fu prefăcut în birt". (De la noi de pe Bârzavă, pag. 166).
birt ,,cârciumă": ,,Un șopron vechi fu prefăcut în birt". (De la noi de pe Bârzavă, pag. 166).
greomânt ,,greutate", ,,povară": ,,simțeam un greomânt pe inimă". (De la noi de pe Bârzavă, pag. 166).
subăș ,,gornic de câmp": ,,Moș Ion Orbu, subășul... și cântăreț de strană". (De la noi de pe Bârzavă, pag. 168).
cocie ,,trăsură": ,,Îl petreceam cu ochii până ce cocia dispăru". (De la noi de pe Bârzavă, pag. 169).
șăgârt ,,ajutor", ,,ucenic": ,,șăgârtul morii, un om fără căpătâi". (De la noi de pe Bârzavă, pag. 169).
clăbătuț ,,căciuliță": ,,...cu clăbătuț peste urechi." (De la noi de pe Bârzavă, pag. 169).
foale ,,abdomen", ,,burtă": ,,...râdeau apoi ținându’se de foale." (De la noi de pe Bărzavă, pag. 170).
țoale ,,haine", ,,straie": ,,luna scăpătată dintre nori îmbrăca lumea în țoale de argint". (De la noi de pe Bârzavă, pag. 171).
ștaier ,,impozit", ,,dare": ,,vorbind... de ștaierul greu". (În vraja trecutului, pag. 187).
adău ,,contribuție în natură": ,,își aduna adăul, cum îi zice pe la noi contribuție în naturale". (Moșu Dascălu, pag. 192).
pocraviță ,,macat", ,,pătură", ,,cuvertură": ,,o pocraviță aruncată peste o scândură de stejar". (Din vremuri de mărire, pag. 34).
betejeală ,,boală": ,,Doar n’a căzut în betejeală?". (Din vremuri de mărire, pag. 63).
ortac ,,tovarăș": ,,mai mulți ortaci de arme". (Din vremuri de mărire, pag. 148).
Substantivul apare atestat și în variantă feminină: ,,ortaca credincioasă, soție remasă singură". (Altare dărâmate, pag. 1).
gornic ,,paznic", ,,pădurar": ,,Mici cete de gornici treceau prin târgul Sucevei". (Din vremuri de mărire, pag. 150).
bruș ,,bulgăr", ,,drob": ,,Brușul înghețat se sfarmă în mii de cristale". (Carnetul lui Radu Roman, pag. 48).
duruit ,,huruit", ,,zgomot": ,,un duruit lung". (Carnetul lui Radu Roman, pag. 163).

V. Concluzii

Considerăm și noi, în termeni pe care nu-i simțim hiperbolici, că limba dulce, cu iz bănățenesc, este savuroasă ca undele Bârzavei în apusurile toamnei, ce ne îmbie la o lectură odihnitoare, căreia nu simțim să-i aducem corecturi, chiar dacă aplicarea legilor limbii literare nu este peste tot respectată.
Viața satului în care s-a zămislit structura textului poetic al lui Mihail Gașpar pune pecetea nu numai prin prezența elementelor lexicale sau fonetice specifice zonei bănățene, dar și prin multitudinea de variante gramaticale uzitate în popor, dovedind și în acest fel că Mihail Gașpar rămâne bănățeanul neînstrăinat de ai lui.


Pr. dr. Valentin Bugariu
weslei
weslei

Numarul mesajelor : 20
Data de inscriere : 31/01/2008

Sus In jos

Fiii acestor locuri Empty Re: Fiii acestor locuri

Mesaj  Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum